ΑΧΑΪΑ CLAUSS ΚΑΙ ΘΕΑΤΡΟ (Μέρος 2o)

brechtΣτὸ σημεῖο αὐτό, ὅπως ἔχουμε ἤδη προαναγγείλει, μποροῦμε –καὶ πρέπει- νὰ πλατειάσουμε, ἐπιχειρώντας μιὰ προσεκτικὴ φυλλομέτρηση τοῦ περὶ οὗ ὁ λόγος Προγράμματος. Μ’ αὐτὸν τὸν τρόπο θὰ ἱκανοποιήσουμε τὸ ἐρευνητικὸν φιλοπερίεργον καὶ θὰ καταγράψουμε αὐτὸ ποὺ λέει ὁ στιχουργὸς Ἄλκης Ἀλκαῖος, στὴ «Ρόζα» του: «πῶς ἡ ἀνάγκη γίνεται ἱστορία»…

Πρόκειται, λοιπόν, περὶ τοῦ Προγράμματος τῆς παράστασης «Μάνα Κουράγιο», τοῦ Βertold Βrecht, ποὺ ἀνέβηκε στὰ 1971 στὸ θέατρο ΠΑΝΘΕΟΝ τῶν Ἀθηνῶν. Σὲ μία ἀπὸ τὶς πρῶτες κι ὅλας σελίδες γίνονται γνωστὰ τὰ στοιχεῖα τοῦ θεάτρου, ἀπὸ τὰ ὁποῖα ἐντυπωσιάζει, ἴσως, ὁ ἑξαψήφιος ἀριθμὸς τοῦ τηλεφώνου του. Μάλιστα σήμερα, ποὺ οἱ ἀριθμοὶ τῶν ἀστικῶν τηλεφώνων τῆς πρωτευούσης εἶναι δεκαψήφιοι, ἕνας ἀριθμὸς ἀθηναϊκοῦ τηλεφώνου μὲ ἕξι ψηφία φαντάζει σὰν μνημεῖο τοῦ ἀπώτατου παρελθόντος… Στὴν ἴδια, κατατοπιστικὴ σελίδα, μαθαίνουμε τὸν συγγραφέα, τὸ ὄνομα τοῦ ὁποίου ἤδη ἀναφέραμε, τὸν μεταφραστὴ τοῦ ἔργου, Πέτρο Μάρκαρη, τὸν σκηνοθέτη καὶ τὴ σκηνογράφο τῆς παράστασης. Πληροφορούμεθα δέ, καὶ τὸ -ἀκόμα πιὸ «ἀπώτατο»- γεγονὸς ὅτι ἡ παράσταση ἦταν ἐπενδεδυμένη μὲ ζωντανὴ μουσικὴ τὴν ὁποία ἐκτελοῦσαν, κάθε βράδυ, τὰ μέλη τῆς ὀρχήστρας «ΠΑΝΑΡΜΟΝΙΑ» ὑπὸ τὴν διεύθυνση τοῦ μαέστρου Ἐλευθέριου Χαλκιαδάκη.

mana_kouragio

ioanna

maestro

Ἀφοῦ ἀντιπαρέλθουμε τὶς σελίδες μὲ τὶς ἀφιερώσεις, στὶς ὁποῖες ἀναφερθήκαμε ἤδη, καὶ τὶς καθιερωμένες φωτογραφίες τῶν συντελεστῶν, φθάνουμε σ’ ἐκείνη μὲ τὴν ὁλοσέλιδη διαφήμιση τῶν κρασιῶν τῆς ΑΧΑΪΑ CLAUSS. Γιὰ νὰ καταλάβουμε, εὔκολα, ὅτι πίσω ἀπὸ τὴν καταχώριση αὐτὴ κρύβεται ὁ οἰκογενειακὸς σύνδεσμος μεταξὺ τῶν θιασαρχῶν καὶ τῆς πατρινῆς Οἰνοποιίας. Ἐκεῖνο ὅμως ποὺ δὲν θὰ καταλάβουμε τόσο εὔκολα, προέρχεται ἀπὸ μία μικρότερη διαφημιστικὴ ρεκλάμα, ποὺ βρίσκεται στὴν τελευταία σελίδα τοῦ ἐντύπου καὶ εἶναι ἀρκούντως λιτή: «ΚΡΑΣΙΑ ΚΑΒΕΙΡΟΣ». Οἱ δύο αὐτὲς λέξεις, μᾶς ὁδηγοῦν σὲ μιὰ ἐλάχιστα γνωστὴ ἱστορικὴ παράμετρο: «Κάβειρος», λοιπόν, ἦταν τὸ ὄνομα τῆς οἰνοποιητικῆς ἑταιρείας ποὺ εἶχε δημιουργήσει, ὁ Λαλάκης Ἀντωνόπουλος.

diafimisi_kaveiros

Ὁ γαμπρός, δηλαδή, τῆς πρωταγωνίστριας καὶ ἀδελφὸς τῶν ἰδιοκτητῶν τῆς κραταιᾶς Οἰνοποιίας τῶν Πατρῶν εἶχε, ἀπὸ τὸ 1959, αὐτονομηθεῖ, εἶχε μετακομίσει στὴν Ἀθήνα καὶ εἶχε δημιουργήσει τὴ δική του οἰνοποιητικὴ ἑταιρεία, μὲ ἕδρα τὴν περιοχὴ τῶν Θηβῶν καὶ ὄνομα ἐμπνευσμένο ἀπὸ τὴν ἐπιχώρια, βοιωτικὴ Μυθολογία.

diafimisi_achaia

Καὶ τὸ σημειολογικὰ ἐνδιαφέρον εἶναι ὅτι εἶχε πάρει μαζί του ἀπὸ τὴν Πάτρα, σὰν ἔμπιστο συνεργάτη στὸ οἰνοποιητικό του ἐγχείρημα, μεταξὺ ἄλλων, καὶ τὸν Σπυρίδωνα Μάλλια -ἕναν ἀπὸ τοὺς τρεῖς ἑξαδέλφους ποὺ εἶχαν τὸ ἴδιο ὀνοματεπώνυμο καὶ ἐργάζονταν στὴν ΑΧΑΪΑ CLAUSS, ὡς ἀπόγονοι τοῦ πρώτου Ἀρχιεργάτη τοῦ G. Clauss, Μαλτέζου Francesco Mallia. Ἔτσι, ὁ «Κάβειρος» ὑπῆρξε ἱστορικὸς κλῶνος τῆς πατρινῆς Οἰνοποιίας, ἀφοῦ τὸν δημιούργησε ἕνας Ἀντωνόπουλος, παίρνοντας ὡς δεξί του χέρι -ὡς ἄλλος G. Clauss– ἕνα Mallia

Ἀλλά, δυστυχῶς, αὐτὴ δὲν εἶναι ἡ μόνη ἀφανὴς παράμετρος τῆς ἱστορικῆς συγκυρίας ποὺ περιγράφουμε. Ὑπάρχει καὶ μία ἀκόμα: τὸ Πρόγραμμα ποὺ εἶχε τὴν καλωσύνη νὰ μᾶς δωρήσει ὁ Φίλος μας, ἦταν τὸ τελευταῖο Πρόγραμμα παράστασης τοῦ θιάσου Ἀλέξη ΜινωτῆΚατίνας Παξινοῦ. Κι ἄν οἱ σελίδες μὲ τὰ αὐτόγραφα τῶν μεγάλων πρωταγωνιστῶν τὸ κάνουν, ἀσφαλῶς, συλλεκτικό, τὸ γεγονὸς ὅτι τὸ «Μάνα Κουράγιο» ἦταν τὸ κύκνειο ἆσμα τῆς Μεγάλης Κυρίας, τὸ κάνει καὶ πολύτιμο. Ἡ Παξινοῦ εἶχε διαγνωσμένο καρκίνο, ἀπὸ διετίας. Τὸ ἤξερε καί, παρὰ ταῦτα, συνέχιζε νὰ παίζει. Κάθε βράδυ, κατὰ τὴ χειμερινὴ θεατρικὴ περίοδο 1971- 1972, μὲ τὸ ἄνοιγμα τῆς αὐλαίας, ἐμφανιζόταν στὴ σκηνὴ σέρνοντας ἕνα κάρρο, πάνω στὸ ὁποῖο ἦσαν κάποιοι ἀπὸ τοὺς ἠθοποιοὺς τοῦ θιάσου.

karro

Ὁ συντάκτης ἑνὸς ἄρθρου ἀφιερωμένου σ’ ἐκείνη, ἔγραψε στὴν ἠλεκτρονικὴ mixanitouxronou.gr ὅτι «τους έσερνε, όχι με την ελάχιστη μυική δύναμη που της είχε απομείνει, αλλά με την τεράστια ψυχική αντοχή, που της έδινε η αγάπη της για το θέατρο και η άρνησή της να παραιτηθεί.
Η ασθένεια την είχε καταβάλει, αλλά  κανείς από τους θεατές δεν καταλάβαινε ότι υπέφερε. Πάνω στη σκηνή ήταν μια λαμπερή πρωταγωνίστρια.

Στα παρασκήνια όμως ήταν μια άρρωστη ηλικιωμένη γυναίκα, που για να τα βγάλει πέρα χρειαζόταν βοήθεια και φροντίδα από δύο νοσοκόμες»…

Εὐτυχῶς, ἡ τύχη μᾶς εὐνόησε, κι ἔχουμε καταχωρισμένο στὸ You Tube, ἕνα χαρακτηριστικὸ ἀπόσπασμα ἀπὸ τὴν παράσταση ἐκείνη, ποὺ ἐπιβεβαιώνει τὴν ἑρμηνευτικὴ δύναμη τῆς καρκινοπαθοῦς Παξινοῦ μὲ τὸν καλύτερο τρόπο…

Start typing and press Enter to search